Jak się pozbyć kłopotliwego prezentu?

Jak się pozbyć kłopotliwego prezentu? Jak się pozbyć kłopotliwego prezentu?
Zawsze istnieje ryzyko, że prezent okaże się nietrafiony, bądź co gorsza – wadliwy. Wówczas to na nas, jako na kupujących, spoczywa obowiązek zaradzenia całej sytuacji. Co zatem powinniśmy zrobić…? Możliwości są różne, zależne od tego, gdzie i kiedy zakupiliśmy dany podarunek.
Porady Prawne Gdynia Godziny Otwarcia

Prezent ze sklepu

Kupowanie w sklepie stacjonarnym niesie ze sobą większe ryzyko, w przypadku gdyby wręczony prezent nie przypadł obdarowanemu do gustu. Zgodnie bowiem z polskim prawem, sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania towaru, jeżeli ten nie ma wad.
WAŻNE: Jeżeli jedynym powodem, dla którego chcemy zwrócić lub wymienić towar jest fakt, że nam się nie podoba (bądź nie przypadł do gustu osobie obdarowanej), sklep nie musi spełnić naszego żądania – nawet jeżeli zwracany towar nie był używany, oryginalne opakowanie nie jest uszkodzone lub nie zdjęliśmy metek.
Może się jednak zdarzyć, że konkretny sklep określi w swoim regulaminie termin (np. 14 czy 30 dni), w którym kupujący ma prawo „rozmyślić się” i zakupiony towar zwrócić. Przyjęcie zwrotu następuje jednak po pewnymi, określonymi w regulaminie sklepu, warunkami (np. zachowanie oryginalnego opakowania). Taka praktyka nie jest jednak regułą, ani obowiązkiem prawnym. W sytuacji, gdy zakupiony towar okaże się wadliwy, jego zwrot może zostać dokonany na zasadzie rękojmi. Jednakże w tej sytuacji konieczne będzie skorzystanie z procedury reklamacyjnej, a zwrot będzie możliwy tylko wtedy, gdy wada okaże się istotna. Możemy skorzystać również z gwarancji, o ile dany produkt jest nią objęty.

Prezent z Internetu

W przypadku wyboru tej formy zakupu świątecznych podarków, późniejszy ich zwrot będzie mniej uciążliwy niż w sklepie stacjonarnym, gdyż przysługuje nam 14-dniowy termin do odstąpienia od umowy bez podania powodu. Ten sam termin obowiązuje w przypadku zakupów dokonywanych przez telefon albo w ramach sprzedaży wysyłkowej.
WAŻNE: Prawo do odstąpienia od umowy nie obejmuje produktów nietrwałych lub szybko psujących się, czy sporządzonych na specjalne zamówienie. Zatem nie zwrócimy np. kwiatów zamówionych on-line, czy obrazu wykonanego według określonego przez nas projektu.
Celem wykonania prawa do odstąpienia od umowy – i w konsekwencji zwrotu towaru – należy wysłać sklepowi, w którym zamówiliśmy daną rzecz, oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Można to zrobić korzystając z poczty tradycyjnej, bądź elektronicznej. Sprzedawca nie może od nas żądać przedstawienia dowodu zakupu w konkretnej formie (paragon, faktura), gdyż fakt ten można potwierdzić także w inny sposób, np. mailem z potwierdzeniem transakcji, czy potwierdzeniem płatności.
WAŻNE: Jeśli sprzedawca nie poinformował nas o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, przysługujący nam czas na skorzystanie z tego prawa wydłuża się do 12 miesięcy.
Złożyliśmy oświadczenie o odstąpieniu od umowy, zmieściliśmy się w ustawowym terminie 14 dni i następnie pragniemy odesłać sam towar. Jakie poniesiemy koszty i ile winny jest nam zwrócić sprzedawca? Po stronie konsumenta zawsze leży koszt przygotowania zakupu do przesyłki zwrotnej, zaś po stronie przedsiębiorcy – obowiązek oddania równowartości ceny zwracanego towaru. Jeżeli zaś chodzi o koszty przesyłki, sklep jest obowiązany do zwrotu równowartości kosztu najtańszej opcji dostawy, jaka była możliwa w chwili składania zamówienia.

UWAGA: Jeżeli sami zleciliśmy wykonanie usługi doręczenia zakupu od sprzedawcy do naszego domu (np. zamawiając usługę u konkretnego, wybranego przez nas kuriera), sklep nie ma obowiązku zwracania nam kosztów przesyłki.

A co jeśli obdarowany postanowił wypróbować otrzymany prezent, zanim uznał go za nietrafiony? W myśl przepisów unijnych, zawierając umowę na odległość, powinniśmy móc zapoznać się z towarem w taki sposób, w jaki zrobilibyśmy to w sklepie stacjonarnym – np. przymierzyć sukienkę czy buty, ale już nie iść w nich na spacer.

Porady Prawne Gdynia Godziny Otwarcia

Jeżeli wskutek testowania towaru doprowadziliśmy do częściowego lub całkowitego jego zniszczenia, ponosimy odpowiedzialność za spowodowanie zmniejszenia wartości w wyniku korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia jej cech. Zakres zmniejszenia wartości ustalają strony umowy, tj. sprzedający i kupujący. Jeżeli nie dojdą do porozumienia, konieczne stanie się wystąpienie na drogę sądową.

KANCLEX Porady Prawne Gdynia

 

Porady prawne Gdynia - Usługi prawne KANCLEX