Odwołanie lotu to nic innego jak nieodbycie się lotu, który został uprzednio zaplanowany i na który zostało zarezerwowane przynajmniej jedno miejsce. Dowiedz się kiedy przysługuje odszkodowanie za odwołany lot.
Odnosząc się do konkretnych sytuacji należy wskazać, iż odwołanie lotu następuje wtedy, gdy:
- zmianie ulega pierwotny rozkład lotów i pasażer zostaje przeniesiony na inny planowany lot;
- samolot wystartował, ale został zmuszony do powrócenia do portu odlotu, a pasażera przeniesiono na inny lot;
- pasażer przylatuje do portu lotniczego, który jest nie jest portem docelowym wskazanym na bilecie,
CHYBA, ŻE
- pasażer zaakceptował zmianę planu podróży do portu docelowego lub innego z nim uzgodnionego, na porównywalnych warunkach przewozu, w możliwie najwcześniejszym terminie – wówczas lot traktowany jest jako opóźniony;
- port lotniczy, do którego przyleciał pasażer i docelowy port lotniczy obsługują loty do tego samego miasta lub regionu – wówczas lot również traktowany jest jako opóźniony.
Odwołany lot odszkodowanie
Pasażerowi, którego lot został odwołany przysługuje prawo do następujących świadczeń:
- zwrotu kosztów;
- zmiany planu podróży lub lotu powrotnego;
- uzyskania pomocy;
- otrzymania odszkodowania.
UWAGA: Pasażer może otrzymać odszkodowanie jedynie wówczas, gdy został poinformowany o odwołaniu lotu krócej niż 14 dni przed planowanym odlotem. Przewoźnik lotniczy ma obowiązek wykazać, że osobiście powiadomił pasażerów o odwołaniu lotu, wraz z podaniem daty powiadomienia. Przewoźnik będzie jednak zwolniony z konieczności wypłaty odszkodowania, jeśli udowodni, że przyczynę odwołania lotu stanowiło zaistnienie nadzwyczajnych okoliczności, niemożliwych do usunięcia pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.
Zobacz też: Co zrobić kiedy lot zostanie opóźniony.