Prezent ze sklepu
WAŻNE: Jeżeli jedynym powodem, dla którego chcemy zwrócić lub wymienić towar jest fakt, że nam się nie podoba (bądź nie przypadł do gustu osobie obdarowanej), sklep nie musi spełnić naszego żądania – nawet jeżeli zwracany towar nie był używany, oryginalne opakowanie nie jest uszkodzone lub nie zdjęliśmy metek.
Prezent z Internetu
WAŻNE: Prawo do odstąpienia od umowy nie obejmuje produktów nietrwałych lub szybko psujących się, czy sporządzonych na specjalne zamówienie. Zatem nie zwrócimy np. kwiatów zamówionych on-line, czy obrazu wykonanego według określonego przez nas projektu.
WAŻNE: Jeśli sprzedawca nie poinformował nas o prawie do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, przysługujący nam czas na skorzystanie z tego prawa wydłuża się do 12 miesięcy.
UWAGA: Jeżeli sami zleciliśmy wykonanie usługi doręczenia zakupu od sprzedawcy do naszego domu (np. zamawiając usługę u konkretnego, wybranego przez nas kuriera), sklep nie ma obowiązku zwracania nam kosztów przesyłki.
A co jeśli obdarowany postanowił wypróbować otrzymany prezent, zanim uznał go za nietrafiony? W myśl przepisów unijnych, zawierając umowę na odległość, powinniśmy móc zapoznać się z towarem w taki sposób, w jaki zrobilibyśmy to w sklepie stacjonarnym – np. przymierzyć sukienkę czy buty, ale już nie iść w nich na spacer.
Jeżeli wskutek testowania towaru doprowadziliśmy do częściowego lub całkowitego jego zniszczenia, ponosimy odpowiedzialność za spowodowanie zmniejszenia wartości w wyniku korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia jej cech. Zakres zmniejszenia wartości ustalają strony umowy, tj. sprzedający i kupujący. Jeżeli nie dojdą do porozumienia, konieczne stanie się wystąpienie na drogę sądową.
KANCLEX Porady Prawne Gdynia