Nie każdy wakacyjny wyjazd okazuje się sukcesem. Zamiast urlopu życia, mamy czasem poczucie, że zmarnowaliśmy czas, pieniądze i często nerwy. Co w tej sytuacji zrobić? Jakie prawa nam przysługują? Odpowiedzi na to pytanie poszukamy w dzisiejszym artykule…
Zmarnowany urlop – co to?
Poczucie „zmarnowania urlopu” jest oczywiście subiektywne i każdy może różnie oceniać ten sam wyjazd. Dlatego definicji zmarnowanego urlopu Drodzy Czytelnicy Wam nie podamy – musicie ocenić sami, czy faktycznie Wasz wyjazd był całkowitym niewypałem, czy jedynie niektóre rzeczy nie do końca się udały organizatorowi.
Niemniej jednak, niezależnie od subiektywnego uczucia, występują także takie okoliczności, które w sposób obiektywny sprawiają, że nasz wyjazd nie był udany. Należą do nich np. zakwaterowanie w hotelu o niższym standardzie, zagubienie bagażu na lotnisku, itp. Za tego typu niedogodności przysługuje nam prawo do otrzymania odszkodowania.
Zadośćuczynienie a odszkodowanie
Odszkodowanie i zadośćuczynienie, mimo iż wydają się tożsame, to jednak są różnymi instytucjami, dosyć od siebie odmiennymi. Odszkodowanie to roszczenie o rekompensatę szkody majątkowej jaką nam wyrządzono. Zadośćuczynienie natomiast ma służyć naprawieniu szkody niemającej charakteru majątkowego. Najczęściej jest to jakiś ból, cierpienie psychiczne, trauma, itp. Dlatego w przypadku tych szkód, należy indywidualnie ocenić jej rozmiar, dolegliwość i ocenić rekompensatę.
Przy odszkodowaniu jest dużo prościej.
Prawo do odszkodowania
Powstaje w chwili, gdy podróżny doznaje uszczerbku majątkowego w związku z odbywaną podróżą. Może to nastąpić na każdym etapie podróży i w każdej możliwej formie. Dla przykładu, może być to sytuacja w której w wyniku zagubienia naszego bagażu musieliśmy kupić nowe ubrania w miejscu, gdzie spędzamy urlop; lub też konieczność zapłacenia za posiłki w hotelowej restauracji, mimo że zapewniano nas o tym, że są one wliczone w cenę imprezy.
Za każdy taki uszczerbek możemy żądać odszkodowania.
Nowa ustawa znacząco ułatwia dochodzenie takich roszczeń, gdyż teraz nie musimy się zastanawiać, przeciwko komu kierować nasze żądania. To organizator imprezy turystycznej, na której doszło do uszczerbku jest podmiotem do którego takie żądanie zgłaszamy. Nie linie lotnicze, nie hotel, czy jeszcze inny przedsiębiorca. Adres, pod który wysyłamy żądania jest jeden – organizator.
Procedura
Pamiętajmy, że w pierwszej kolejności dobrze jest zwrócić się z roszczeniem do organizatora bezpośrednio. Dzieje się tak z dwóch powodów. Po pierwsze, zawsze istnieje możliwość, że dogadamy się z organizatorem i otrzymamy nasze odszkodowanie bez konieczności toczenia sądowej batalii. Po drugie, jeżeli organizator odmówi, poznamy jego punkt widzenia, co pomoże nam w dochodzeniu roszczenia przed wymiarem sprawiedliwości
Dopiero w przypadku odmowy wypłaty odszkodowania przez organizatora, skierujmy sprawę na drogę sądową. Co jednak istotne – miejmy też na uwadze względy racjonalne. Nie możemy za np. przytoczoną już konieczność zakupu ubrań rościć kwot przewyższających wartość całego wyjazdu. Musimy więc zachować w tym wszystkim zdrowy rozsądek.
W postępowaniu dowodowym istotne będzie wskazanie jakie koszty ponieśliśmy i wskazać ich związek z jakąś urlopową przeszkodą.
Jeśli zaś chodzi o przedawnienie roszczeń, nowa ustawa wyznacza okres przedawnienia (a więc taki, w jakim możemy dochodzić swoich praw) na 3 lata. Jest to dostatecznie długi okres czasu, abyśmy mogli się nad sprawą zastanowić, dobrze ją przemyśleć i uargumentować, że odszkodowanie rzeczywiście nam przysługuje.
Zainteresowała Cię tematyka odszkodowania za zmarnowany urlop? Może Twój tegoroczny urlop nie należał do najlepszych? Serdecznie zapraszamy do kontaktu z Zespołem KANCLEX – nasi prawnicy odpowiedzą na Twoje pytania i znajdą najlepsze możliwe wyjście dla danej sytuacji.