Wyprawy do galerii handlowych w celu zakupu prezentów nie wszystkim sprawiają przyjemność. Aby uniknąć odwiedzania sklepów, coraz częściej decydujemy się na zakupy w Internecie, które rządzą się szczególnymi zasadami.
Dlatego chcielibyśmy przekazać Wam najbardziej podstawowe informacje, abyście nie czuli się zagubieni, a szukanie prezentów w sieci było tylko i wyłącznie przyjemnością. Zapraszamy do lektury, gdyż jak powszechnie wiadomo „nieznajomość prawa szkodzi”. Na wstępie należy zaznaczyć, że poniższe zasady mają zastosowanie jedynie w przypadku, kiedy dokonujemy zakupów w charakterze konsumenta, a więc w sferze niezwiązanej z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zawodową! Dlatego, jeżeli dokonujemy zakupów tzw. „na firmę”, do takiej transakcji będą odnosiły się zupełnie inne przepisy.
Niezbywalność praw konsumenta
Źródłem uprawnień przysługujących nam, jako kupującym, jest ustawa z dnia 30 maja 2014r. o prawach konsumenta. Bardzo ważny jest artykuł 7 ustawy, który odbiera konsumentowi możliwość zrzeczenia się praw przyznanych mu w drodze omawianej ustawy. Oznacza to, iż przedsiębiorca nie może pozbawić nas naszych praw, a my nie możemy z nich zrezygnować.
WAŻNE: Konsumencie, nawet jeżeli nieświadomie zgodzisz się na ograniczenie lub wyłączenie w stosunku z przedsiębiorcą Twoich praw wynikających z ustawy (np. zaakceptujesz za długi regulamin sklepu), Twoje oświadczenie będzie nieważne i nie wywoła skutków prawnych! Dla zakupów internetowych kluczowe znaczenie mają rozdziały 3 i 4 ustawy o prawach konsumenta. Ustanowiono i uregulowano w nich dwa szczególne prawa przysługujące konsumentowi zawierającemu z przedsiębiorcą umowę na odległość (m.in. przez Internet, czy przez telefon): prawo do informacji i prawo odstąpienia od umowy.
Prawo do informacji
Jako konsumenci mamy prawo być informowani o szeregu zagadnień dotyczących naszych zakupów. Co więcej, sprzedawca ma obowiązek nam te informacje przekazać i to w taki sposób, abyśmy przed złożeniem zamówienia wiedzieli o następujących kwestiach:
- Kim jest sprzedający?
- Jakie cechy ma nabywany przez nas towar?
- W jaki sposób towar zostanie nam dostarczony?
- Ile przyjdzie nam za niego zapłacić, razem z przesyłką?
- Jak możemy zapłacić?
- Na jakich warunkach możemy towar zwrócić?
- Jak przebiega procedura reklamacyjna?
- Na jakich warunkach możemy odstąpić od umowy? I ile to będzie nas kosztowało?
Powyższe informacje powinny być podane w sposób łatwy i nie budzący wątpliwości.
SUGESTIA: Jeżeli w trakcie zakupów nie uzyskamy tych informacji, bądź będą one dla nas niezrozumiałe, warto skorzystać z Infolinii sklepu, a w skrajnych przypadkach zrezygnować z transakcji. Po co zakup świątecznych podarków ma być dodatkowym kłopotem. Samo dokonanie transakcji w Internecie nie oznacza końca obowiązków sprzedawcy. Musi on dostarczyć kupującemu potwierdzenie zawarcia umowy. Może to nastąpić najpóźniej w chwili dostarczenia towaru. Zdarza się czasem, że sprzedawcy „dorzucają” coś od siebie do wysłanej paczki. Za takie niechciane „podarunki” nie mamy obowiązku płacić, ponieważ Sprzedający wysłał je na własne ryzyko.
UWAGA: Czasem sprzedawcy dołączają fakturę za niezamówiony przez nas towar. W takim przypadku proponujemy skontaktować się z UOKiK lub rzecznikiem praw konsumenta, aby poinformować go o takiej praktyce. I przypominamy – za ten towar nie musimy płacić!
Prawo do odstąpienia od umowy
Zdarza się, że namysł przychodzi już po dokonaniu transakcji. Dlatego pamiętajmy, że mamy prawo odstąpić od umowy w terminie 14 dni bez podawania przyczyny. Termin ten obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej, także robiąc zakupy w zagranicznych sklepach wysyłkowych możemy zawsze zrezygnować w ciągu dwóch tygodni.
WAŻNE: Sprzedawca nie musi wyrażać zgody na odstąpienie. To Twoje prawo, z którego możesz skorzystać nie pytając się nikogo o zgodę.
Odstępując od umowy pamiętaj o poniższych regułach:
- Odstąpić można w terminie 14 dni od dnia, w którym otrzymaliśmy towar. UWAGA: Jeżeli sprzedawca nie poinformował nas o prawie do odstąpienia, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy.
- Najlepiej dokonać tego w formie pisemnej, w ciągu w/w 14 dni. SUGESTIA: Zachowajmy sobie kopię dla celów dowodowych.
- W ciągu kolejnych 14 dni od poinformowania o odstąpieniu należy odesłać towar. UWAGA: Koszt odesłania obciąża konsumenta tylko gdy został o tym poinformowany.
- Zwrot nie musi nastąpić w oryginalnym opakowaniu. SUGESTIA: Natomiast nie zaszkodzi, jeśli odeślemy produkt w oryginalnym pudełku.
- Pieniądze, w tym koszty zwrotu towaru, otrzymamy w ciągu 14 dni od poinformowania o odstąpieniu. Sprzedawca może jedynie wstrzymać wypłatę pieniędzy do momentu otrzymania towaru lub potwierdzenia, że towar odesłaliśmy.
UWAGA: Należy pamiętać, że odpowiadamy za uszkodzenie lub zmniejszenie wartości towaru, które było efektem obchodzenia się z towarem w sposób inny niż konieczny do stwierdzenia, czy spełnia on nasze wymagania. Jednak nie zawsze możemy odstąpić od umowy zawartej na odległość.
Uprawnienie to nie przysługuje m.in. gdy:
- zakupiliśmy towary szybko psujące się lub z krótkim terminem przydatności do użycia (np. artykuły spożywcze);
- towar został wyprodukowany specjalnie na nasze zamówienie (np. wygrawerowana biżuteria);
- zakupiliśmy towar nienadający się do zwrotu ze względów zdrowotnych lub higienicznych (np. lekarstwa, chusteczki);
- otworzyliśmy zapieczętowane płyty z muzyką, filmem, czy oprogramowaniem komputerowym (możemy zerwać jedynie folię zewnętrzną).
Ponadto ustawa o prawach konsumenta nie ma zastosowania do umów dotyczących przewozu osób, czy umów o imprezę turystyczną. Zatem zakup biletu na pierwszą w życiu podróż pociągiem Pendolino, albo wczasów w Grecji, będzie wiązał się z innymi prawami i obowiązkami stron. Życzymy Wam, abyście dokonywali zakupów w Internecie z głową i pamiętali, że chociaż to sieć, to po drugiej stronie siedzi człowiek i mamy wobec niego pewne prawa.