Przesuwane i odwlekane w czasie wprowadzenie elektronicznego systemu KRS dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność gospodarczą stało się faktem. Od 1 lipca 2021 r. organizacje mogą dokonywać wpisów do Krajowego Rejestru Sądowego wyłącznie drogą elektroniczną, a nie jak dotychczas na papierowych formularzach dostępnych czy to w budynkach sądu, czy w Internecie. Przyjrzyjmy się szybko, na czym te zmiany polegają…
Kogo dotyczy?
Już na wstępie uspokajamy, że nie każda organizacja pozarządowa ma obowiązek wnoszenia wniosków o wpis do rejestru w ten sposób.
Zmiana dotyczy wyłącznie tych organizacji, które prowadzą działalność gospodarczą.
Te podmioty sektora NGO, które są wyłącznie wpisane do rejestru stowarzyszeń, nadal będą mogły składać wnioski w formie papierowej. Forma elektroniczna jest dla nich również możliwa, ale nadal pozostawiono wybór, w jaki sposób organizacja chce dokonywać zmian w rejestrze.
Na czym polega?
Elektroniczny KRS to przeniesienie całości procedury do świata wirtualnego. Nie tylko same wnioski należy składać w Internecie, ale także to w nim dokonywać należy opłat, podpisywać wniosek, czy w końcu to w nim pojawiać się będą orzeczenia. Dlatego wszystkie dokumenty, pisma, wnioski, załączniki muszą mieć charakter elektroniczny – najlepiej w formacie pdf.
System
Całość systemu prowadzona jest na nowym portalu – Portalu Rejestrów Sądowych (PRS), pod adresem prs.ms.gov.pl, gdzie po wybraniu zakładki „Krajowy Rejestr Sądowy”, a następnie kafelka „e-formularze KRS” należy wejść do systemu.
Przed pierwszym wejściem można albo założyć indywidualne konto użytkownika, bądź zdecydować się na logowanie za pomocą Profilu Zaufanego.
Po zalogowaniu się do systemu po lewej stronie znajdziemy interfejs użytkownika. Na liście widzimy możliwość złożenia:
- wniosku o rejestrację;
- wniosku o zmianę;
- wniosku o wykreślenie z KRS;
- wniosku o wykreślenie z Rejestru Przedsiębiorców;
- zaległości/wierzytelności;
- inne wnioski;
natomiast w zakładce „pisma” możliwe są:
- pismo procesowe ogólne;
- pismo w sprawie
- pismo zawierające uzupełnienie braków.
Po „zaznaczeniu” odpowiedniego wniosku należy albo wpisać KRS (dla podmiotów zarejestrowanych) by przejść dalej.
Sposób wypełniania
Po przejściu do wniosku, z prawej strony ekranu znajduje się interfejs nawigacji po dokumencie. Klikając na poszczególne „etapy” będzie można wypełnić wniosek w stosownym zakresie. Po prawidłowym wypełnieniu, z prawej strony poszczególnych „etapów” pokaże się zielony znaczek „✓” , natomiast po wypełnieniu błędnie czerwony „X”. Po wniosku należy poruszać się samodzielnie, tj. samemu przechodzić, korzystając z interfejsu po prawej stronie po kolejnych częściach wniosku. W części załączniki, ładujemy poszczególne dokumenty zewnętrzne – mogą być w formie skanu, najlepiej w formacie pdf.
Każdy załącznik należy podpisać za pomocą podpisu elektronicznego lub Profilu Zaufanego. Zwróćmy uwagę, czy podpis się załadował przed dołączeniem kolejnego załącznika.
Na koniec, po kliknięciu sprawdź poprawność, możemy zobaczyć swój wniosek w wersji roboczej, czy jest prawidłowo wypełniony.
Podpisanie, płatność i złożenie
Dalej korzystając z prawego interfejsu przechodzimy przez 3 ostatnie kroki. Najpierw podpisanie wniosku za pomocą Profilu Zaufanego / podpisu elektronicznego, następnie przechodzimy do płatności, gdzie system przekieruje nas do systemu bankowości elektronicznej wybranego banku. W tym miejscu można też złożyć wniosek o zwolnienie z kosztów postępowania lub zaznaczyć, że organizacja podlega zwolnieniu od kosztów postępowania. Po prawidłowym zrealizowaniu płatności należy kliknąć „złóż wniosek”, gdzie już nic nie podpisujemy, a jedynie czekamy, aż system „przemieli” nasz wniosek, nada mu sygnaturę i skieruje do właściwego sądu.
Od tego momentu wniosek trafia do sądu i rozpoczyna się jego procedowanie.
Rozpoznanie wniosku
Całość procedur odbywa się teraz w Internecie, dlatego koniecznie należy śledzić skrzynkę mailową, na której pojawią się wiadomości o umieszczeniu nowych dokumentów w sprawie.
Sąd do wniosków w elektronicznym PRS nie wysyła żadnych pism drogą tradycyjną, tylko na skrzynkę w tym portalu. Na mailu pojawia się tylko informacja o piśmie w systemie. Dlatego koniecznie należy się zalogować do Portalu, by zapoznać się z korespondencją z sądu.
Czy nowe rozwiązanie jest ułatwieniem dla organizacji z sektora NGO? Trudno powiedzieć. Serwis wcale nie jest intuicyjny i może powodować pewne kłopoty, zwłaszcza w zakresie wypełniania wniosku i przechodzenia między kolejnymi etapami. Pozwala na pewno na załatwienie sprawy z domu, choć czy ta korzyść przeważa nad wadami i utrudnieniami – muszą Państwo ocenić sami.
Jeżeli prowadzicie stowarzyszenie, macie wątpliwości jakie przepisy znajdują zastosowanie w Waszym przypadku, a może potrzebujecie pomocy w przeprowadzeniu całej procedury, jesteśmy do Waszej dyspozycji!